Italian Baroque Era Painter, ca.1571-1610
Italian painter. After an early career as a painter of portraits, still-life and genre scenes he became the most persuasive religious painter of his time. His bold, naturalistic style, which emphasized the common humanity of the apostles and martyrs, flattered the aspirations of the Counter-Reformation Church, while his vivid chiaroscuro enhanced both three-dimensionality and drama, as well as evoking the mystery of the faith. He followed a militantly realist agenda, rejecting both Mannerism and the classicizing naturalism of his main rival, Annibale Carracci. In the first 30 years of the 17th century his naturalistic ambitions and revolutionary artistic procedures attracted a large following from all over Europe. Related Paintings of Caravaggio :. | Martyrdom of Saint Ursula | Bacchus (detail) fg | Gemalde der Contarelli | The Sacrifice of Isaac fdg | Jungling with fruits basket | Related Artists:
Charles Bird KingAmerican Painter, 1785-1862,is a United States artist who is best known for his portraiture. In particular, the artist is notable for the portraits he painted of Native American delegates coming to Washington D.C., which were commissioned by government's Bureau of Indian Affairs. Charles Bird King was born in Newport, Rhode Island as the only child of Deborah Bird and American Revolutionary veteran Captain Zebulon King. The family traveled west, but when King was four years old, his father was killed and scalped by Native Americans near Marietta, Ohio. King and his mother moved back to Newport to live with Bird's mother. When King was fifteen, he went to New York to study under the portrait painter Edward Savage. At age twenty he moved to London to study under the famous painter Benjamin West at the esteemed Royal Academy. King returned to the U.S. due to the War of 1812 after a seven-year stay in London, and spent time working in Philadelphia, Baltimore, and Richmond. He eventually settled in Washington, due to the economic appeal that the burgeoning city offered. In the nation's new capital, the artist earned a solid reputation as a portraitist among politicians, and earned enough to maintain his own studio and gallery. King's economic success in the art world, particularly in the field of portraiture, had more to do with his ability to socialize with the wealthy celebrities, and relate to the well educated politicians of the time: His industry and simple habits enabled him to acquire a handsome competence, and his amiable and exemplary character won him many friendse . These patrons included John Quincy Adams, John Calhoun, Henry Clay, James Monroe, and Daniel Webster .
georg engelhardt schroderGeorg Engelhard Schröder, född den 31 maj 1684 i Stockholm, gift 1727 med Anna Brigitta Spöring, död den 17 maj 1750; konstnär, porträtt- och historiemålare.
Georg Engelhard Schröders far, Veit Engelhard, hade omkring år 1670 kommit från N??rnberg och bosatt sig i Stockholm där Georg Engelhard föddes 1684. Han blev tidigt elev hos konstnären och målaren David von Krafft (1655-1724) men lämnade honom 1703 för utlandsstudier.
Under 21 år for Georg Engelhard runt i Europa. Han vistades först en tid i Nordtyskland, innan färden gick vidare till Italien. I Venezia förblev han under fem år och kopierade gamla mästare, sysslade med vedutamåleri och hade kontakt med pastellmålarinnan Rosalba Carriera (1675-1757). I Roma tog han intryck av barockmålarna Carlo Dolci (1616-1686), Carlo Maratta (1625-1713), Francesko Trevisani (1656-1746) m.fl. och tillägnade sig det raska men ytliga framställningssätt, som tillhörde den tidens italienska konst. I Paris samlade han impulser hos den franske målaren Noel Nicolas Coypel (1690-1734). Reminiscenser av den italienska och franska konsten kan man påträffa flerstädes i hans kompositioner. I London stannade han i sju år och tog starka intryck av Godfrey Knellers (1646-1723) och Dahls porträttkonst.
När Daniel von Krafft avled 1724 kallades Georg Engelhard Schröder hem till Sverige och efterträdde i december sin gamle läromästare som kunglig hovkonterfejare. Som sådan uppbar han lön. Konung Fredrik I satte stort värde på sin konterfejare, och lät honom måla otaliga porträtt av sig och sin drottning Ulrika Eleonora. År 1745 utnämndes han till hovintendent. Georg Engelhard anlitades mycket och samlade ihop en betydande förmögenhet. På 1740-talet nåddes Sverige av den nya franska smaken, i främsta rummet via konstnären Gustaf Lundberg (1695-1786), varvid Georg Engelhard kom att skjutas åt sidan. Han representerade i Sveriges 1700-talsmåleri sista skedet i det italienska inflytandet.
Långt ifrån den förnämste, var dock Georg Engelhard en av sin tids mest uppburne målare. Han arbetade inom ett vitt fält: utförde kyrktavlor, allegorier, historiska motiv och porträtt. Hans arbeten har ej sällan någonting vacklande och obestämt, vilket i förening med mycken ojämnhet i utförandet gör många av dem mindre tilltalande för konstkännaren. Han har dock efterlämnat verk, som vittnar om, att han, när han allvarligt uppbjöd sin förmåga, var mäktig till både varm och djup uppfattning samt hade stor skicklighet i färgbehandling och i framställningens enskildheter.
RICCI, SebastianoItalian painter, Venetian school (b. 1659, Belluno, d. 1734, Venezia).Painter and draughtsman. He painted light and colourful religious, historical and mythological subjects with a fluid, painterly touch. His rediscovery of Paolo Veronese, whose settings and costumes he borrowed, was important to later Venetian painters. Sebastiano was an itinerant artist, celebrated throughout Europe.